mandag 22. november 2010

Fløtekarameller


Deilige fløtekarameller som er hjemmelaget er det beste jeg vet.
Etter noen år med prøving og feiling har det blitt enkelt å lage.
De trenger 2 dl sukker, 2 dl lys sirup og 1 dl føte.
Alt blandes i en kjele og småkokes i ca 1 time.


Etter at vi fikk induksjonsplatetopp, er det blitt enda enklere
- helt umulig å svi fast karamellen.
Det er bra, for jeg kan både svi og koke over !


Etter halve koketiden vil karamellen få en tykkere og mørkere brunfarge,
men la deg ikke lure. Den er ikke ferdig.

 

Gjør vanntesten.
Ta et glass kald vann og drypp litt karamell opp i vannet.
Kjenn på karamellen. Er den hard og fin, så er den ferdig.


Av erfaring bruker jeg nå små former som jeg heller karamellen opp i ved hjelp av en sausøse.
Enkelt og uten mye søl.
Gjør du som oppskrifter ofte sier, og heller karamelllen ut i en form
for så å dele den opp i biter etter at den har stivnet
- da har du en vanskelig jobb foran deg !


Og så er det veldig flott med de små formene.
Hvis jeg husker riktig, så er de kjøpt hos Traktørern på Byhaven her i Trondheim.

1 kommentar:

  1. Hei

    Dei karamellene såg kjempegode ut! Eg har og pleid å laga karameller til jul, men har ikkje fått tak i sånne små former. Kan eg spørre kor du har fått tak i dine?

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails